ADA APAKAH ??

Friday 21 June 2013

Kita Berukhwah atas Jalan Allah

Kawan ? Teman ? Sahabat ?

 

                ^^Di saat kita bertemu kembali setelah sekian lama berpisah^^


              ^^Bila Allah menggerakkan hati2 kita semua^^

                          ^^Indahnya bila kita berkumpul dalam majlis ilmu^^

 

 

Assalamualaikum w.b.t

I'm new... Nak minta tolong ajar kan pape yang x tau k.

Sebenarnya sekarang ni nak cite pasal ukhwah..
Korang tau ape makne UKHWAH FILLAH ?
Ramai yang cakap perkataan tu,tapi diorang sendiri tak tau pe maksud sebenarnye....Saya takla arif bab2 cam ni, sebab saya pon sdg bertateh lagi. Klau kita nk UKHWAH tu betol2 atas jalan Allah, gunekan 3 perkare ajaib ni :

  • KEPERCAYAAN
  • KESETIAAN 
  • KEJUJURAN     

Tu je.. Senangkah? kita tengok je ade 3, tapi sebenarnye mcm 3 juta. Kita kene betol2 kuat untuk tempuh 3 perkataan tu. BerUKHWAH ni bukan untuk sama TARAF, UMUR n PANGKAT. Rasulullah tak pernah membeza-bezakan sahabatnya... cube ikut contoh Rasullullah .

 UKHUWAH adalah binaan asas persaudaraan sesama seaqidah yang memberikan tautan hubungan dengan ALLAH dan ikatan kasih sayang sesama manusia. Ia ibarat suatu binaan yang sifatnya saling kukuh-mengukuh.Ni ade beberapa potongan ayat yang Ain dapat :)
 " Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."  (Al Hujurat, Ayat 10)


 "Dan Kami cabut akan apa yang ada di hati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing." (AL-Hijr, Ayat 47)

 “Berpegang teguhlah dengan tali agama ALLAH dan janganlah kamu berpecah-belah”. Ayat ini mempunyai maksud sangat jelas-umat Islam dituntut beriman kepada ALLAH dan Rasul serta beriman kepada wahyu yang diturunkan." (Ali Imran ayat 103)
 Ayat ini memberikan pedoman sangat jelas supaya usaha ikhlas dan sungguh-sungguh dibuat untuk mempersaudarakan sesama warga umat menginsafi perbezaan pendapat, kelainan cara dan pendekatan, ketidaksamaan pendapat dan tafsiran supaya berlapang dada dan meleraikan cara terbaik dan bijaksana supaya kerosakan ukhuwah tidak terjadi.

Umat Islam sepatutnya menjadi umat contoh. Lazimnya ketidaksetujuan terhadap sesuatu walaupun ia dibenarkan membawa kebencian dan ketidaksukaan terhadap orang yang berkenaan. Jiwa da’i dan murabbi tidak menyuruh kita bersifat sedemikian. Tekad kesabaran amat dituntut dalam melakukan sesuatu, lebih-lebih lagi dalam hal-hal yang berkait dengan kebenaran.


Ketidaksetujuan kepada sesuatu kadang-kadang menyebabkan lahirnya perseteruan dan menghilangkan jiwa besar untuk meleraikannya, akhirnya binaan umat menjadi lemah dan dendam kesumat serta kebencian mengambil tempat. Ia menyebabkan ukhuwah Islamiah menjadi retak dan akhirnya runtuh dan kesediaan berlapang dada menjadi buntu.


lanya sekadar mengisi jiwa yang kosong :D 

No comments:

Post a Comment